Jdi na obsah Jdi na menu

Nejlepší knižní tipy za rok 2023 (1/2)

28. 1. 2024

Milí čtenáři,

začátek roku, bývá stejně jako konec toho předešlého, období bilancování. Tak se pojďme společně podívat na to, jaké je nejlepší knihy jsem za uplynulý rok přečetla a z celého srdce vám je tímto mohu doporučit. Tentokrát jsem se navíc rozhodla vybrat jednu z každého žánru. Celkem 12 kategorií, 12 knih… Ale aby toho textu nebylo moc, dnes si dáme jen první půlku – historický román, sci-fi, životopis, literatura pro děti, společenský román a thriller.

HISTORICKÝ ROMÁN: Kateřina Aragonská - Pravá královna

Přestože nejsem nijak zdatná na dějepis, některá historická období mě velmi lákají. Patří mezi ně i tudorovské období Jindřicha VIII a jeho šesti žen. Do téhle knihy jsem se pustila s vědomím, že ji zpracovala žena, která je historičkou. A podrobně na těchto několika stovkách stran popisuje Kateřinin život od jejího příjezdu do Anglie až po její smrt. Román píše pečlivě podle historických pramenů. A tam, kde musela použít fantazii, vycházela z vlastních ospravedlněných domněnek, jenž vysvětluje na konci. Její podání mě naprosto uchvátilo. Protože perfektně vystihuje nejenom první Jindřichovu manželku, ale i danou dobu. A ten její osud je tak bolavý a nespravedlivý, že vás to prostě musí chytit za srdce. Kateřina se stala obětí své doby, tehdejších přesvědčení a víry v Boha. Ale také politických machinací Jindřicha a vlastního otce. A přitom byla milující a oddaná žena i dcera... Líbí se mi pečlivost a podrobnost s jakou autorka všechno vykreslila, přestože některým jiným čtenářům to překáželo. Já měla díky tomu naopak pocit, že v té Anglii opravdu jsem po Kateřině boku a sleduji každý její krok… Zase tolik historických románů jsem do ruky i přes mou zálibu v životě nedostala, ale tohle je rozhodně to nejlepší, co jsem kdy měla v ruce. Hodlám v sérii pokračovat, (2. díl už mám doma) a vám doporučuji sáhnout po tom prvním.

SCI-FI: Marťanská kronika

Jestli nějaký žánr knih víceméně přehlížím a dostanu se k němu opravdu málokdy, tak je to sci-fi. Přestože spousta nakladatelství spojuje sci-fi a fantasy do jednoho šuplíku, rozhodně to není to samé. A mě víc baví kouzla, než roboti a život na jiných planetách. Díky čtenářské výzvě 2023 na databázi knih jsem se ovšem při pátrání po knize, co se odehrává ve vesmíru, dostala k Marťanské kronice. A už anotace, která slibuje historii civilizace Marsu a marskou kolonizaci, je natolik zajímavá, že jsem po knize sáhla přesto, že preferuji román namísto volně navazujících povídek… Ale již první povídky jsou natolik originální vykreslením celé civilizace a tím, co se tam odehrává, že jsem knihu téměř okamžitě považovala za klenot, který by mi býval málem možná utekl nebýt výzvy. Nahlédněte do marťanské kultury, do jejich smýšlení a architektury. Zajímavá vás, jak vypadá marťanský blázinec? A co se stane, když se lidé ze země objeví na Marsu? Jak říkám, jeden originální nápad vedle druhého. Potřebujete číst dál, abyste zjistili, co nového ještě objevíte… A sic povídky ke konci nejsou už tak obsahově vyčnívající a vyvolávají hlavně negativní emoce i neskutečnou tíseň, stojí za to tuhle knihu nepřehlédnout. Je to počin, na který se nedá jen tak zapomenout.

ŽIVOTOPIS: S kouzelnickou hůlkou - Magické dospívání filmového čaroděje

Jsem velký fanoušek Harryho Pottera, přiznávám. I přesto odpřisáhnu na všechny končetiny, co mám, že vyzdvihování této knihy nesouvisí s mojí posedlostí brýlatým čarodějem. Tato kniha je prostě dobrá. A samozřejmě nezačíná Harry Potterem, ale vším tím, co se v Tomově životě dělo předtím, včetně jeho dětství. Felton se v ní odhaluje až na dřeň. Svoje démony i nedostatky. Ale vše podává velmi příjemným a milým způsobem. Celou dobu máte pocit, že trávíte čas s člověkem, se kterým byste i přes jeho skvrny na duši nejraději zašli na kafe… Dozvíte se zde spoustu věcí o jeho rodině, vztazích, pobytu v Americe i boji s alkoholem… Vše podává pragmaticky i zábavně a při čtení zažijete snad všechny různé emoce… Samozřejmě přijde řeč i na natáčení samotného magického fenoménu. A vy pak při sledování 1. dílu - a hodiny létání - hledáte ty včely, které mu měly lítat kolem hlavy… Celý ten tlustý elaborát je až překvapivě čtivý. Přistihla jsem se, že bych si dala stejný počet stránek klidně ještě jednou… Sama nevím, zde knihu napsal Tom úplně sám, nebo mu stínově někdo pomohl. Ale ať tak nebo onak, jsem pyšná na to, že mám tuhle publikaci u sebe doma - a to dokonce dvakrát (jak v papírové, tak audio verzi: audioknihu navíc perfektně namluvil český dabér Draca Malfoye, což tomu dodává naprosto geniální třešničku na pomyslném dortu). Takže ano, domnívám se, že tenhle životopis by neměl chybět žádnému fanoušku Harryho Pottera. A k přečtení ji doporučuji i každému milovníkovi memoárů. Je to skutečně zajímavý příběh a náhled do herecké profese.

LITERATURA PRO DĚTI: Dračí oči

Vložit do této kategorie knihu od mistra hororu Stephena Kinga možná trochu odvážné, ale zasloužené. Pokud mezi pohádky počítáme výtvory bratří Grimmů i drsný Ikarbog od paní Rowlingové, kde se mrtvoly nestačí počítat na prstech, bez problémů tam můžeme zařadit i oproti předešlému téměř naprosto neškodné Dračí oči. Příběh je ve své podstatě celkem jednoduchý, ale podaný neskutečně čtivě a s temným tajemným podtónem, které zaujme nejen malé budoucí milovníky hororu a tajemna… Tato kniha je natolik zajímavá, že zaujala i mého příbuzného, který normálně téměř nečte. A beletrie je pro něj téměř sprosté slovo, zbytečná ztráta času. Tohle dílko ho ale naprosto uchvátilo - stejně jako mě. To už o něčem vypovídá. Já mistra hororu Stevena Kinga beru trošku s rezervou, ne každou jeho knihu považuji za totální skvost. Ale rozhodně se tam nějaké najdou a Dračí oči z mého pohledu patří mezi ně. Pokud byste si rádi od tohoto autora něco přečetli, ale horory prostě nejsou váš šálek čaje, s klidným svědomím otevřete tohle. Taková tajemná pohádka pro děti i dospělé jistě potěší i vás.

THRILLER: Ztracené dívky z Willowbrooku

Přiznávám, (i) tato kniha by mohla fušovat do jiného žánru. Tentokrát do skutečného příběhu. Jelikož Willowbrook je/byl skutečný. Autorka postavila kulisy své knihy podle reálných podmínek k životu zdejších rezidentů. Nicméně značná část příběhu je pouze fabulace zasazená do reálných kořenů. Knihu tedy sice beru jako svědectví o životě ve Willowbrooku, nicméně pátrání po zmizelé sestře a řešení vražd je již čistý příjemný thriller, který se doplňuje s děsivostí prostředí… Z této knihy vám bude špatně. Protože život zdejších rezidentů je popsán bez servítek. Bude vám úzko, budete chtít knihu zavřít. Ale jak jinak se člověk poučí z chyb v minulosti, než že si je bude připomínat? (To, že bohužel existují podobně děsivá zařízení - ačkoli ne tak přelidněná - i v dnešní době, už je pohádka.) Pocítíte bezmoc. Bezútěšnost. A po zádech vám poleze mráz, až se na scéně objeví vraždy. Příběh vám několikrát zamotá hlavu. Čekají vás zvraty. A šťastný konec je možná v nedohlednu, i když se vám podaří dostat ven, i když se otevřou brány Willowbrooku. Budete se ještě někdy cítit v pohodě a v bezpečí? Co když vás zdejší pobyt poznamená natolik, že už normálního života nebudete schopni?

SPOLEČENSKÝROMÁN: Nejlepší kamarádky

Zkráceně by se tahle knížka mohla popsat jako příběh o dvou přítelkyních, které se mají rády dlouho, jejich povahy jsou ovšem rozdílné. A rozdílné povahy vedou i k rozdílným názorům. Které vyústí katastrofálním průšvihem, když přijde na přetřes očkování dětí. Jedna to vnímá jako povinnost, která posiluje kolektivní imunitu. Druhá jako nesmyslné zlo, jenž zbytečně ohrožuje dětské zdraví. Objektivně k tomu mají každá své důvody a obě mají svým způsobem pravdu. Jenže pak dojde na již zmíněnou katastrofu a život se všem obrátí vzhůru nohama… Obzvláště v době, kdy se hodně diskutuje o očkování na covid, (ono totiž očkování jako očkování) je tohle téma hodně palčivé a přetřásané. Kniha ani autorka záměrně neodpovídá, jestli je správné očkovat, nebo ne. Jen překládá názory obou stran i s jejich argumenty a nechává na čtenáři, aby si to rozmyslel sám… I přesto přichází se zajímavým příběhem a šokujícím závěrem. Společenský román, který vám zůstane pod kůží. A který i mě donutil vyhledat si nějaké informace o opačném názoru, než je ten můj. Všechno má dvě strany. A bylo zajímavé podívat se na tu druhou a trochu pochopit maminky co očkování odmítají… Ale která ze stran má pravdu to hodnotit nehodlám. Jelikož své pro a proti má cokoliv na světě. Očkování není výjimkou. Pokud názor máte, tahle kniha vám možná přiblíží, jak to vidí někdo jiný a proč. A už je jenom na vás, co s tím budete dělat.

A to už bude pro dnešek vše. Příště se můžete těšit na romantiku, oddechovou literaturu, osobní rozvoj, fantasy, detektivku a kategorii skutečný příběh (rozdíl mezi ním a životopisem si povíme v druhé půlce).