Jdi na obsah Jdi na menu

Nejlepší knižní tipy za rok 2023 (2/2)

6. 2. 2024

Milý čtenáři,

s mírným zpožděním druhá polovina recenzního článku je tady! Dnes to bude odpočinková četba, detektivka, osobní rozvoj, fantasy, romantika a zvláštní kategorie skutečný příběh. Tak to moc nebudeme okecávat a jdeme na to.

ODPOČINKOVÁ ČETBA: Zvířecí hrdinové

Tahle útlá knížečka vám rozhodně vykouzlí úsměv na tváři. Je plná kraťoučkých, ale neuvěřitelných a dojemných příběhů o tom, kdy zvířata dokázala, že se umí zachovat lidsky. Jsou to příhody zvířat, kteří zachránili lidský život nebo jiné zvíře. A rozhodně tu nejde jenom o psa nebo kočku. Své majitele bránilo spousta neohrožených papoušků… Setkáte se tu i statečnými prasaty. Nečekaně soucitnou gorilou, a to hned dvakrát. Napadlo vás někdy, že únos překazí lev? A co kočka, co vytočí 911? Kůň, který zachrání kamarádku své majitelky? Vodní živočich, jenž zabrání sebevraždě? (Tady se omlouvám, ale nepamatuji si zda, to byla kosatka, či delfín, a nebo něco jiného.) A možná jste už někdy slyšeli o slepeckých psech, kteří se přimotali do katastrofy z 11 září 2001… V téhle knížce se budete dojímat, žasnout a usmívat. Každý řádek nesmírně pohladí po duši. Skvěle na tom je, že spousta těch příběhů se dá dohledat i na YouTube ve formě videí, takže ty příběhy doloží svou autentičnost a stanou se ještě více reálné i pro neanglicky mluvící čtenáře.

DETEKTIVKA: Dýka s hadem

Historické detektivky z českého prostředí od pana Vondrušky jsou už dávno proslavené mezi milovníky tohoto žánru. Osobně jsem na ně byla dlouho zvědavá a stejně dlouho váhala, protože jsem se bála, že se dočkám něčeho plytkého a obyčejného, přeceňovaného. Nedokázala jsem si představit zajímavé a smysluplné vyšetřování v tak dávné době pro dnešního člověka… Pan Vondruška mě ale překvapil nejen vymyšlenými zločiny (ačkoliv jsou někdy trošku překombinované), ale také popisem dané doby. Bylo velice příjemné propadnout se do českého království z pohodlí domova, aniž bych v té době musela přímo žít. Tomu mému slovanskému srdci to bylo navíc snad ještě o kousek příjemnější než čtení o Kateřině Aragonské (viz minulý článek – nejlepší historický román), protože tohle je moje historie, můj domov. My v ČR obecně máme tu hrdost na vlastní národ a historii tak nějak jednoduše v krvi… Připočítejte také sympatické postavy, jejichž osudy i pohled na svět vás prostě budou zajímat. A máte skvělé čtení… Ačkoliv je tedy škoda, že se od jiných čtenářů dozvíte, že autor sérii nepíše chronologicky. Chcete-li tedy jakousi návaznost rozhodně nezačínejte tímto dílem. Autor se prostě rozhodl předkládat příběhy své hlavní postavy jako bonboniéru. Pokaždé vás přenese někam jinam. Do jiného období jeho života bez ladu a skladu. Můžete se na tu cestu vydat s ním, a nebo začít jiným dílem. Šťastnou cestu do minulosti. Schválně, uhodli jste alespoň jednou, kdo je vrah?

OSOBNÍ ROZVOJ: Atomové návyky

Tuhle knihu nejdete všude. Bylo natolik reklamovaná, že jsem na ni chvíli měla doslova snad i alergii. Pak jsme se ale s kamarádkou domluvily, že ji přečteme společně. A musím uznat, že postup v atomových návycích, jak pomalu změnit a zlepšit svůj život, se mi zatím líbí ze všech návodů, co jsem kdy četla, nejvíc. Je to nesmírně jednoduché, praktické a můžete s tím začít kdykoliv bez vynaložení velkého úsilí. Pořád to používám a funguje to. Ne nadarmo se říká, že oceán je vlastně jenom spousta kapek v moři, nebo tak nějak. Rozhodně se do knihy podívejte, pokud potřebujete popostrčit k tomu, abyste něco ve svém životě změnili, nebo začali konečně dělat. Je to nenáročný, ale přitom funkční systém. A ačkoliv se samozřejmě nikdy nemůžete zavděčit všem, za zkoušku (jestli zrovna vám to nepomůže) publikace rozhodně stojí.

FANTASY: Krutý princ

Tady by se slušelo dodat, že fajn je celá série (ve slovenské verzi říká se jí říká Férská sága a mně se to hrozně líbí), ovšem za nejlepší rozhodně považuji první díl. Tahle fantasy vás vezme do světa víl. Do světa plného krutých pravidel a nebezpečí pro obyčejného člověka. Ale to není to hlavní, co mě na příběhu okouzlilo. Není to ani milostná linka, která začíná spíš nenávistí, u níž si nedovedete představit, že by to někdy mohlo být třeba i něco jiného. Jde o to, že na začátku textu máte pocit, že víte, o co půjde. Jenže zvraty příběh několikrát stočí úplně jinam a vy nechápete, co se to sakra děje s tou knihou, kterou jste považovali za předem jasnou. Několikrát si myslíte, že víte, co bude dál, ale události naberou naprosto nečekaný směr. A mě neskutečně bavilo v tom novém a nebezpečném fantasy světě odkrývat řádek po řádku, kam mě vlastně příběh dovede. A že byl samé překvapení. Originální a zajímavé. Nenechá vás vydechnout až do konce. Myslím, že stejně jako já rovnou sáhnete po druhém dílu, protože sakra chcete vědět, jak to dopadne a co ten konec měl proboha znamenat… Krutý princ = neuvěřitelná jízda, kterou doporučuji všem milovníkům tohoto žánru. Škoda jen, že asi hlavně dívkám.

ROMANTIKA: Zvrhlý král

A u čtení pro ženskou populaci zůstaneme, protože letos jsem přečetla až nevídaně hodně romantiky. Ani ne tak proto, že bych vyloženě chtěla, ale prostě na mě tak nějak zbyla. Každopádně Zvrhlý král mezi nimi vyčnívá. Jde totiž o romantiku inspirovanou BDSM a s mužským partnerem, kterého by průměrná žena rozhodně nepopsala jako - na celý život - na první dobrou. Takže pokud máte problém s charaktery, kteří jsou spíše šedí a vyloženě komplikovaní, a toužíte více po princi z pohádky, téhle knize se raději vyhněte. Protože vás tam čeká spoustu kontroverzních scén. Na druhou stranu, četla jsem letos i Stříbrnou labuť – a ta už je natolik ujetá, že tato kniha oproti ní působí zcela neškodně. Ve Zvrhlém králi vám totiž nikdo při milostném aktu neřekne, že by vám rád rozebral páteř, jenom si to s vámi trochu drsně rozdá na kapotě auta. Takže ano, pro scény v této knize i chování hlavních postav musíte mít trochu pochopení a otevřenou mysl k BDSM, nebo sklony k submisivnímu či dominantnímu chování… Pokud to ale v sobě objevíte, knihu si určitě užijete. Je to totiž něco nového, neotřelého a plného trochou jiného erotična.

SKUTEČNÝ PŘÍBĚH: Temné království

Někomu se možná tahle kategorie bude zdát jako nadbytečná a křížící se s životopisem Tomem Feltonem. Nicméně do skutečných příběhů povětšinou patří osudy nadmíru obdivuhodné, extrémně děsivé nebo náročné… A já (přestože život Toma Feltona je zajímavý) nepovažuji za nutné přidávat k danému životopisu nějaký extrémní přívlastek… Naproti tomu život Carmen Bin Ládin, provdané za příbuzného Usáma Bin Ládina, je tak skličující a nepochopitelný, že mi téměř docházela slova, když jsem měla knihu hodnotit poprvé. Carmen se totiž po sňatku dostane do Saúdské Arábie, snad nejrigidnější země islámu. A přestože sama znala islámskou kulturu a věděla plus mínus, co ji může čekat, její muž se jí zdál jiný (a já si troufám tvrdit, že zpočátku i byl). Navíc tak neskutečnou přísnost pro ženskou existenci v Saúdské Arábii si nedovedla ani představit. Nesmět dojít sama ani na nákup? Muset požádat o dovolení chce-li vyjít jenom ven na zahradu? Dusivé tamní područí, ve kterém muži svírají saúdské ženy na vás přes knihu dýchne téměř hned, jak vystoupíte z letadla. Je to tvrdý a bezútěšný svět, v něm žena nic neznamená a nic nesmí. Myslela jsem si, že islámskou kulturu znám, nebo o ní mám alespoň představu, jenže dojem ze Saúdské Arábie skrz knihu je takový, že ten nepříjemný extrémismus dovedli do nepředstavitelných mezí. A paradoxní na tom je, že nesledujete jenom bídu a bolest tamějších žen, ale také vnitřní rozervanost saúdských mužů. Obzvlášť těch, kteří cestují na západ. Ono totiž žít v té západní a jejich kultuře naráz v dlouhodobém hledisku způsobí touhu po těch cizích hodnotách a volnosti. Která se ale nesnesitelně tře s pravidly, jenž do nich od dětství hustí vlastní země. Není divu, že jim z toho trošku přeskakuje. A přitom se saúdové snaží svou kulturu protlačit ještě více podle jejich gusta do ostatních islandských zemí a Evropy. Tohle mě děsí. Celá ta kniha je děsivá. A ještě teď mám husí kůži, když na to čtení vzpomínám. Prožijte z Carmen život plný paradoxů. Život bohaté ženy, kterou ale ušlapává náboženský konstrukt a nesmyslná lidská přesvědčení.

Skončili jsme sice temně, ale já doufám, že si vyberete. A že vás knihy budou bavit. A hurá na nové čtenářské úlovky v tomhle roce…